Kahvimainoksia ja introspektiota

06/04/2009

Tuossa jonain päivänä olin Wilhelmiinassa syömässä Villen kanssa. Siellä oli Pauligin mainos (tai jonkin muun vastaavan, ei sillä ole väliä), jossa oli kuva höyryävästä kahvikupista ja teksti sanomalla ”Juo kahvia. Pysyt hereillä.”

Minun mielestäni tässä mainoksessa on sellainen piiloviesti, että kahvilla voi korvata unenpuutetta. Ottaen huomioon kyseisen ongelman levinneisyyden, koin peräti perustelluksi mainita siitä Villelle. Hän vastasi syyttämällä minua kukkahattutätiydestä ja puhumalla sananvapaudesta. Tyypilliseen tyyliin jatkoin argumentointia; eihän sitä tappiota voi myöntää. (Ikävä tapa, hankala päästä eroon.) Myöhemmässä keskustelussa kävi ilmi, että Ville käsitti minun voittaneen kyseisen väittelyn ja sitten oli unohtanut koko jutun.

Olen tässä ainakin viikon ajan miettinyt miten pitäisi suhteuttaa haitalliset mainokset ja sananvapaus. Sotkuista on vieläkin; ratkaisua en ole löytänyt. Ehkä joskus.

2 Responses to “Kahvimainoksia ja introspektiota”

  1. ksym Says:

    Minä ottaisin vasemman käden ratkaisun tähän ”haitallisen mainonnan” ongelmaan: jos joku on niin tyhmä että pilaa elämänsä uskomalla johonkin asiaan, niin omapa on asiansa. Kärsiköön. Se joka ei tapa, se kasvattaa.

  2. Tommi Says:

    Se joka ei tapa satuttaa ja tekee ihmisraunioita. Joskus sitä saattaa oppiakin jotain.

    Rikkinäisiä ihmisiä löytyy ihan tarpeeksi ilman, että niitä tehdään mainostuksella lisää.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

