Vapaus ja vastuu

27/09/2011

Koska nykyään ihmisillä on vapaus toimia, heidän pitäisi myös ottaa vastuu toimistaan. Kun he eivät niin tehdä, lakeja tiukennetaan ja rajoituksia tiukennetaan, joten kaikki saavat kärsiä muutaman typeryksen takia.

Tuttua retoriikkaa, uskoisin.

Koulu

Ensin lyhyt koulun kritiikki. Koulusta selviämisen kaksi äärimmäistä strategiaa: Tottelevainen kiltti oppilas, tai ongelmallinen nuori/lapsi.

Tottelevaisen vapaus koskee lähinnä opiskelun määrää, jolloin vastuu näkyy lähinnä arvosanoissa, ellei saa kuitenkin hyviä arvosanoja, jolloin vastuuta ei löydy. Ongelmallisella puolestaan voi tehdä vähän mitä haluaa, ja vastuu tulee opettajilta tulevien rangaistusten muodossa silloin kun se tulee.

Molempien strategioiden tapauksessa ja niiden väliltä napatuissa strategioissa vapaus tarkoittaa lähinnä vapautta aiheuttaa ongelmia (instituution näkökulmasta) ja vastuu tarkoittaa mahdollisia rangaistuksia (instituution jakamina). Vastuuntunto erityisesti ilmenee rangaistusten välttämisenä.

Jätän tässä huomiotta muiden lasten ja nuorten kanssa tapahtuvan kanssakäymisen – sitä tapahtuu myös koulun ulkopuolella, joten jos sitä haluaa pohtia, niin lähtökohdaksi voisi ottaa vaikkapa kysymyksen: Miten kouluympäristö vaikuttaa kanssakäymiseen saman ikäisten kanssa, määrällisesti ja laadullisesti?

Koulussa opittua

Juhlitaan puistossa. Pitäisikö jäljet siivota? Kai se olisi oikein, mutta ei opettajapoliisi käske, ja väkeä on paljon, joten ei sitä kuitenkaan joudu vastuuseen teoistaan.

Vastuuseen siis joudutaan (tai ei jouduta). Vastuu on ansa. Tähän se koulukin opetti. Miksi odottaa tai vaatia ihmisiä toimimaan opetetun vastuukäsityksen vastaisesti? Hyveisiin vetoaminen voi joihinkin toimia, mutta ei se ikinä korjaa järjestelmään rakennettua virhettä. Yleinen paheksunta ei toimi (pienten joukkojen ulkopuolella) käytöksen muuttamistapana.

Toinen lähestymistapa

Ehdotan henkilökohtaisiin suhteisiin perustuvaa lähestymistapaa tähän(kin) ongelmaan. Vastuu kasvottomalle instituutille rohkaisee välttelyyn. Jos ihmistä kohtelee huonosti, yleensä voi odottaa huonoa kohtelua takaisin, tai jos hyvin, niin hyvää kohtelua takaisin.

Koulukiusaustapauksissa sovittelu toimii paremmin kuin rangaistukset. Samoin erilaisia sovitteluratkaisuja käytetään lakijärjestelmän rinnalla. Näissä annetaan kasvot uhrille ja täten siirretään asia takaisin ihmisten välille. Ihmisistä voi välittää ja suhteita ihmisiin voi pitää yllä sekä tuhota. Instituutiot – instituutioilla ei taida olla vaihtoehtoja vastuusta saarnaamisen ja rangaistusten lisäksi. Melkein niitä säälisin, mutta en rehellisesti pysty, kun en koe niitä henkilöinä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: