GTD

13/06/2013

Getting things done on eräänlainen tuottavuusjärjestelmä, tai toisesta näkökulmasta muistilista ja muutama käytöstapa jotka tukevat sitä. Se helpottaa asioiden muistamista ja tarjoaa välineitä stressin vähentämiseen, sekä kertoo, paljonko asioita on oikeasti työn alla.
Olen tehnyt järjestelmästä oman versioni (kuten kaikki sen käyttäjät tekevät) ja käyttänyt sitä jo jonkin aikaa. Ainakin niin pitkään, että kehtaan siitä kirjoittaa. Tiivistän lyhyesti muutaman keskeisen periaatteen järjestelmästä, kerron mitä iloa niistä on minulle ollut, ja annan sitten lisää lähteitä, jos haluaa touhuun enemmän tutustua.

Kerää kaikki huolen ja murheen aiheet

Kaikki asiat, jotka pitäisi hoitaa joskus tai tehdä joskus, tulee kirjoittaa ylös. Teorian mukaan ne eivät tällöin kuormita mieltä, kunhan ne on kirjoitettu paikkaan, josta ne tulee myös luettua. Tähän tulee kirjoittaa kaikki roskien viemisestä ja vuokran maksamisesta vaikkapa muuttamiseen.
Olen huomannut tämän tehokkaaksi. Kannan pientä vihkoa ja kynännysää, jotta voin kirjoittaa asioita ylös myös muualla kuin kotona. Niitä tulee mieleen usein esimerkiksi kävellessä tai julkisissa kulkuneuvoissa.

Tee nopeasti hoidettavat asiat pois alta

Jos asian voi hoitaa alle minuutissa (tai neljässä, tai jotain), niin se kannattaa tehdä heti. Muuten se jää kaivelemaan ja kasvattaa listaa asioista jotka olisi pitänyt tehdä.

Pidä listaa tekemättömistä asioista

Listalta on helppo katsoa, että mitä kaikkea pitäisi tehdä, ja siitä myös huomaa, jos jokin kohta jää roikkumaan eikä tule millään tehdyksi.
Listan hyödyllisyys riippuu omasta itsekurista. Jos sitä saa käytettyä listana asioista joita pitäisi tehdä, niin se toimii, ja jos sinne vain kirjoittelee juttuja lämpimikseen, niin eivät ne tule tehdyiksi.

Kerää kaikki samaan paikkaan

Kaikki muistettava pitäisi kerätä yhteen ja samaan paikkaan, niin että esimerkiksi muistettavien asioiden pinoja ei lojuisi ympäri taloa ja laskuja jääkaapin ovessa kauppalistan vieressä. Muistutuspaikat saavat kaiken näyttämään sotkuisalta ja siten saavat ongelmat näyttämään suurilta, lisäten viivyttelyä.
Minulla on netissä kirjoitusalusta tätä varten. Pääsen siihen käsiksi kaikilta netissä olevilta tietokoneilta. Siirrän siihen tavaran muistivihosta päivittäin. Aiemmin käytin sähköpostilaatikkoa, epätavalliseen paikkaan sijoitettavia tavaroita ja joskus kirjoitettuja listoja. Nykyinen tapa toimii paremmin.

Päätä seuraava konkreettinen teko

Jokaista tehtävää asiaa kohti tulee päättää seuraava konkreettista toimintaa vaativa askel, joka pitää tehdä ennen sitä. Muuten kyseinen homma jää helposti pelottavaksi möröksi painamaan.
Olen luistanut tästä, ja sen huomaa heti saamattomuutena ja roikkumaan jäävinä asioina. Kun saa pidettyä kuria tästä, niin asiat hoituvat huomattavasti sujuvammin.

Lähteitä

Suomennettu kirja, josta huomaa että sitä ei ole nykypäivänä kirjoitettu: Allen, David: Kerralla valmista : opi tehokkaaksi ilman stressiä . Löytyy ainakin Jyväskylän kirjastosta.
Lyhyt ja tiivistetty katsaus: http://lifedev.net/gtd-cheatsheet/
Motivaatiota ja perusperiaatteet, ja samasta blogista paljon satunnaisia vinkkejä: http://www.43folders.com/2004/09/08/getting-started-with-getting-things-done
Oma toteutus muutama kuukautta sitten, muutamin kommentein: http://kirjoitusalusta.fi/hf8WYpYIzF . Olen muuttanut lähestymistapaani sen jälkeen, mutta kyllä tuosta jonkinlaisen mielikuvan saa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s