Muutoksista ja asketismista

04/01/2014

Jokaiseen muutokseen elämässä tarvitsee tiedon, että asiaa voi edes muuttaa, ja tarpeeksi tahdonvoimaa muutoksen toteuttamiseen. Tahdonvoima on rajoittava tekijä, joten sen vaikutus kannattaa minimoida.

Muutos voi olla äkillinen tai vähittäinen. Äkillinen muutos täytyy toteuttaa, mutta tulokset näkyvät myös nopeammin ja tapojaan voi alkaa muuttamaan heti pysyvään suuntaan. Vähittäinen muutos vaatii enemmän aikaa, jolloin elämä on muutostilassa (kyseisen asian ympärillä), mutta toisaalta ei sisällä niin suurta alkushokkia. Ruokavalio kannattaa muuttaa vähitellen, koska kun lopettaa epäterveellisten asioiden syönnin ja aloittaa terveellisten syönnin, niin täytyy opetella uusia ruokalajeja. Punaisen lihan välttäminen (perusteltavissa terveydellisillä, taloudellisilla ja rahallisilla syillä ja jopa eläinten oikeuksien nojalla) tarkoittaa tutustumista muihin proteiinin ja rasvan lähteisiin, joista pitäisi opetella tekemään syötävää ruokaa. Sokeri on sinänsä helppo jättää pois, että se ei sisällä mitään ihmisen tarvitsemaa – mielihalut voi toteuttaa hedelmillä (sisältävät kuituja, toisin kuin mehut), pähkinöillä, ja tummalla (70 % tai enemmän kaakaota) suklaalla. Vehnän, muiden kuin täysjyväviljojen, maissin, valkoisen riisin ja perunan vähentäminen on hankalampaa, koska Suomessa niitä pidetään välttämättöminä osina ruokavaliota. Se on kuitenkin terveyden kannalta perusteltua (esimerkiksi Harvardin yliopiston ravintosuositusten mukaan).

Suosin äkillisiä muutoksia, kun mahdollista. Ne eivät vaadi yhtä paljon tahdonvoimaa, koska uudet tavat voi opetella saman tien ja kerralla kuntoon. Muutoksen vaikutukset näkyvät myös nopeammin, jolloin ei tule motivaatio-ongelmia yhtä helposti. Yritin aloittaa kylmien suihkujen ottamista (edistää kylmänsietoa, virkistää ja tulee halvemmaksi kuin kuumat suihkut; puhdistautumisen kannalta kylmä vesi sulkee ihohuokosia ja hiussuonia, eli kunnon peseytymisen kannalta myös kuumaa tarvitaan) ottamalla vähän kerrallaan kylmempiä suihkuja, ja homma edistyi vähän kerrallaan, kunnes sitten taas jäi. Kyllästyin ja laitoin suihkun suoraan kylmimmälle, ja nyt en koe sitä enää vaikeaksi. Myöskään kylpylöiden kylmäaltaat eivät tunnu juuri miltään enää.

Tahdonvoima tulee äkkiä vastaan jos jatkuvasti joutuu taistelemaan muutoksen puolesta. Jos esimerkiksi haluaa syödä karkkia ja muuta sokeripitoista, niin sen lopettaminen ei luultavasti onnistu. Täytyy siis löytää keino halunsa poistamiseksi. Minä söin karkkia käytännössä ainoastaan maanantairoolipeleissä ja joulun jälkeen. Sitten sanoin että en halua karkkia lahjaksi ja aloin viemään roolipeleihin ensin rusinoita, sitten pähkinöitä tai tummaa suklaata (70+ %). Nyt sokeripitoiset ns. herkut maistuvat liian makeilta jotta edes haluaisin syödä niitä, joten sokerin syömättä jättäminen tapahtuu automaattisesti. On helpompaa korvata tapa toisella kuin vain lopettaa – syön maanantairopeissa edelleen esimerkiksi pähkinöitä.

Muutoksen motivoinniksi ehdotetaan joskus itsensä palkitsemista muutoksen edistyttyä tai muutosaikeen julkaisemista ja sosiaalisen paineen luomista itselle tätä kautta. Ensimmäistä en ole kokenut tarpeelliseksi, koska mietitty elämänmuutos palkitsee jo itsessään, tavalla tai toisella. Julkista painetta en ole vielä yrittänyt. Luulisin sen toimivan, mutta aiheuttavan myös stressiä jos muutos osoittautuu hankalaksi.

Avain muutoksiin on muuttaa mielentilansa ja elintapansa sellaisiksi, että muutos tulee luonnolliseksi osaksi elämää, eikä sen eteen tarvitse uhrautua tai siitä tarvitse kärsiä.

Eräs ystävä sanoi minua askeettiseksi. Ymmärtääkseni askeetikot nimenomaan kieltäytyvät asioista. Minä lopetan niiden haluamisen, jotta ei tarvitse kieltäytyä. Siinä määrin kuin asketismi tarkoittaa itsensä ruoskimista, niin en koe niin tekeväni.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: