Suru

23/04/2016

Minulle tulee välillä enemmän tai vähemmän intensiivisiä surukohtauksia. Joskus, kun teen virheen, niin tietoinen mieleni huomaa myös sen ja reagoi samalla tavalla kuin suruun.

Tuntuu, kuin mieleni huomaisi, että olen surullinen, ja päättäisi, että tälle täytyy olla todella hyvä syy. Se valitsee jonkun syyn: kaikki nolot tilanteet, kaikki tavat joilla olen satuttanut muita, kaikki väärinymmärrykset, kaikki hankaluudet elämässäni, mitä jokin tietyistä ihmisistä ajattelee minusta kun saa tietää, tai jonkin tietyn yksityisemmän asian. Sen jälkeen mieleni päättää soimata itseään eli minua tästä asiasta ja muistuttaa, kuinka huono ihminen olen. Joskus mieleni päättää, että teatraalisuus on oikea reagointitapa, ja minun pitää esimerkiksi elekielellä osoittaa paha oloni, tai ehkä mieleni haluaisi minun lyövän nyrkillä seinään.

Oudoksi tämän kaiken tekee se, että usein huomaan tämän taipumuksen ja ymmärrän älyllisesti, että itsesoimaus on liioiteltua, elämäntilanteeni on mikä on (eikä ole kaiken kaikkiaan läheskään niin huono kuin olisi mahdollista), ja että teatraalisuus ja nyrkillä seinän takominen eivät ole hyödyllisiä reaktioita. Tästä seuraa, että mieleni vaihtaa syytöksen seuraavaan: Jos elämäsi ei olekaan niin huonoa, niin ajattele kaikkia niitä ihmisiä, joita olet satuttanut. Paha olo tai suru ei lähde pois.

Tulkitsen tämän niin, että tietoisella mielellä on vahva taipumus selittää käytökseni järkeen perustuen: Koska olen surullinen, on minun oltava huono ihminen, ja täten minun tulee ruoskia itseäni enemmän ja enemmän. Tämän ymmärtäminen ei poista surua, mutta estää minua ajautumasta itsesyytösten syvenevään kuiluun.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

